úterý 19. dubna 2011

Polská muzea - úterý

Úterní muzea zadarmo jsem prošla tři.

Muzeum Sztuki i Techniki Japonskiej Manggha

Je muzeum, které hned naproti Wawelu přibližuje japonskou kulturu. Tohle muzeum je taky docela dost interaktivní, ale naštěstí už ne multimediální. Hned u vstupu je člověk požádán aby se zul a dál pokračoval bosky. Poprvé jsem tak viděla a cítila :) rohože tatami. V muzeu je promítáno několik filmů o různých způsobech oblékání kimona (ženské kimono má asi 10 různých pásků.....pak velice štíhlá paní vypadá jak cibule), člověk si to kimono může sám zkusit obléct. Další věc, kterou tu člověk může vyzkoušet je jak se sedí na židli bez noh u těch miniaturních stolečků, jak se skládají origami a kirigami (v čemž nikdy nebudu dobrá), jak se upravuje kamenná zahrada, kaligrafii, jídelní tyčinky, postel nebo japonské přezůvky (takové ty dřevěné žabky na dvou hranolech)....kupodivu pohodlné.

Manggha z venčí

Součástí muzea je i čajovna/kavárna s nepřekonatelným výhledem na Wawel a Vislu. Dala jsem si tam konvičku Japonského čaje, relaxovala a kochala se:

Výhled z čajovny

 

Muzeum Inzynierii Miejskiej

Bylo na netu označené jako v úterý zadarmo, ale nebylo......udělala jsem fatální chybu - koupila si lístek za necelých 6 zl.....opět toto muzeum bylo zadarmo drahy. Na netu slibovali muzeum MHD, vývoj, nějaké ty staré tramvaje atd. na otázku, která mě po cestě do muzea napadla.....co tam asi budou vystavovat, když jim všechny exponáty jezdí na ulici......jsem dostala neočekávanou dopověď: Nic.

Hned v první místnosti byl jako první exponát Fiat 500 (hm, pěkné tím se doma i projedu) následovalo několik dalších fiatů.......tady se opět projevilo to co mě v polských muzeích tak dráždí - absolutní pomíjení chronologie nebo nějakého vývoje.....naskládané hala bala neřazené ani podle značky ani podle stáří nb firmy, která vůz vyrobila, nic.

V druhé místnosti byl nezbytný interaktivní koutek.....největší část celého muzea.......ovšem na dveřích muzea mělo viset varování pro děti od 9 do 13 let.....ptž starší by mohly umřít nudou......já nevím, mě se zdá jasny, že když složím do sebe několik ozubených kol, že se budou točit a nebudou se točit, když se nebudou dotýkat nebo že když točíme válcem po směru zaoblené plochy, tak pojede snáz než když se to pokoušíme udělat z té plochy s hranou nebo že když dáme na trubku co fouká vzduch balonek, vzduch ho udrží ve vzduchu, ale když začne vzduch foukat míň, balonek spadne.......atd atd

Poslední místnost mě ale dostala nejvíc, opět auta bez ladu a skladu a do toho jedna tramvaj na koňský pohon a jeden autobus.....to bylo v muzeu MHD všecko......neuvěřitelné.

Jediná věc, která se mi tam líbila bylo zařízení, které ukazovalo jak se práce nohou mění na sílu, která zvedá břemeno....aneb křeččí kolotoček o poloměru tři metry :) vyzkoušela jsem si jak se chudák křeček cítí a proč z toho kolotočku vždycky spadne....

 

Muzeum Uniwersytetu Jagiellonskiego

Tohle muzeum bylo docela zajímavé....ve středu sice zadarmo, ale jenom od 15.00 do 18.00, průvodce vás provede po nejstaší části Collegia Maius......ovšem místy se mi zdálo, že se přednáška scvrkla na dva nejznámější absolventy.......Mikuláše Koperníka a Jana Pavla II......ale zase jsem se dozvěděla proč Koperník přežil svou teorii a Giordano Bruno (o 20 let mladší) zemřel na hranici.......pan průvodce říkal, že Poláci jsou chytří a Koperník jakožto Polák sice učinil objev v mládí, ale fikaně si ho nechal pro sebe a publikoval hož až mu bylo kolem 70 let, kdž si říkal co už mi můžou :)

Prostory jsou velice zajímavé, zajímavé jsou i předměty....astroláby, hodiny, komapasy, Oskar, Nobelova cena, globusy, žezlo z rohu jednorožce, který prý bývá ke spatření v lesích kolem Krakova na konečné autobusu 110 za úplňku když se pozorovatel úpěnlivě modlí se zavřenýma očima (pan průvodce byl velkej srandista).....což mám smůlu bo úpěnlivě se modlit neumím.

Další zajímavý zlepšovák.....nad kterým by možná stálo za to zauvažovat i na naši Almu Mater je vězení pro provinilé studenty, které je součásti Collegia Maius........katakomby pod naší budovou jsou rozsáhlé, tmavé........nezařadíme to do programu příští katedrální porady?

Žádné komentáře:

Okomentovat